Rajasthan & Delhi - Reisverslag uit Delhi, India van Rik en Olaf - WaarBenJij.nu Rajasthan & Delhi - Reisverslag uit Delhi, India van Rik en Olaf - WaarBenJij.nu

Rajasthan & Delhi

Door: wij

Blijf op de hoogte en volg Rik en Olaf

11 Mei 2014 | India, Delhi

Hallo allemaal,

Hier is ons volgende blog dan eindelijk, sorry dat het zo lang heeft geduurd, maar we waren te druk bezig met relaxen in Thailand.

Na Agra namen we de trein naar Jaipur, de hoofdstad van Rajasthan, het woestijnachtige gebied waar de komende maand in zouden gaan vertoeven. De eerste dag waren we toe aan een wat relaxeder dagje, dus waren we aan het zwembad gaan liggen, bij een paleis dat was omgebouwd tot hotel. Op het eind van de middag gingen we nog naar een fort op een berg, die boven Jaipur uittorende. Het fort zelf stelde niet veel voor, maar je had wel een mooi uitzicht op de muur die eraan vastzat en om de hele stad liep. De muur werd zelfs nog door een Indier vergeleken met de chinese muur, maar dat vonden we weer wat teveel van het goede. De tweede dag heben we rondgelopen in de vele bazaars in het centrum van de stad. Hier hebben we wat souveniers gekocht en ook nog enkele tempeltjes bezocht. Ook kon je van hier goed zien waarom ze Jaipur ’the pink city’ noemen. Veel huizen waren namelijk roze geverfd, ook al vonden we het eigenlijk meer een soort oranje/bruin kleurtje. De volgende dag zijn we naar het amberfort geweest, een heel groot en machtig fort, dat ook als paleis gebruikt werd door de Maharaja van Rajasthan. We waren van plan om het fort door te gaan, op de rug van een olifant. Helaas waren die niet beschikbaar, omdat er binnenkort een festival was waarvoor ze nodig waren. Hierna hebben we nog een dagje aan het zwembad gelegen, omdat het ons zo goed beviel de vorige keer.

Na Jaipur zijn we doorgegaan naar Jarapur om daar het Ranthabore national park te bekijken. Een natuur park waarin in het midden, op een berg, een fort boven uit torend en natuurlijk hoopten we weer een tijger te spotten. We waren de hekken nog amper binnen en het was al raak, de tijger liep heel rustig langs het pad met daarom heen busjes vol indiers die helemaal gek werden. Beide erg leuk om te zien. Verder hebben we op onze 2 safaris daar nog hele mooie natuur gezien en een heleboel andere dieren waar onder een beer met twee jonkies.

Diezelfde avond begon nog onze lange treinrit naar Udaipur, een meer zuidelijk stadje in Rajastan. Udaipur was wat rustiger dan de rest van India met gezellige straatjes en een prachtig meer waar we een boottochtje bij zonsondergang hebben gemaakt. Ook hebben we nog een reusachtig paleis van een van Maharadja’s(oude heersers van Rajastan) bezocht, het duurde meer dan 2 uur om erdoorheen te komen maar was wel erg mooi.

Onze volgende stop was Jodhpur, ook wel de blue city genoemd. We splitsten hier op om te kijken hoe dat zou zijn, Olaf, Ticho en Frans stapten samen in een Tuc-tuc en Lennart en ik ook en zo splitsten onze wegen. Jodhpur is maar klein, dus natuurlijk kwamen we de volgende dag elkaar meteen weer even tegen toen we het indrukwekkende fort dat boven Jodhpur uitsteekt gingen bezichtigen. Vanuit hoog op t fort kon je goed zien waarom het de blue city heet, een groot deel van het stadje is compleet blauw geverft, dat blijkt te helpen tegen de muggen. De volgende dag zijn we een fietstocht gaan maken waarmee we behoorlijk wat aandacht trokken, Indiers zien natuurlijk nooit twee blanke jongens op fietsen. Na wat meer van Jodhpur te hebben gezien stapte we af om een kleine dierentuin te bekijken. Dit was erg heftig, de dieren zaten in veel te kleine kooien en zagen er ongelukkig uit, soms zelfs gewond. Na twee en een halve dag ontmoetten we elkaar weer op het station om verder te gaan naar Jaiselmer. Hier was natuurlijk ook weer een fort maar dit keer sliepen we in het fort zelf en keken we uit over de golden city, zo genoemd omdat de huizen van geel zandsteen zijn gemaakt. Dit was erg leuk en Jaiselmar was een mooi en gezellig stadje. Vanuit Jaiselmer zijn we op Kamelen de woestijn in gegaan. Ieder had een eigen kameel met een grappige naam, zo was er Sonja, Papaya, Micheal Jackson, Rocket en nog wat andere. Na lunch en nadat Papaya en MJ even hun gang waren gegaan met een vrouwelijke kameel uit een andere groep gingen we verder en mochten we soms zelf ook de kamelen besturen. 's avonds zijn we gestopt op een zandvlakte en hebben we de nacht door gebracht op een matje onder de prachtige sterrenhemel. De volgende dag zijn we teruggereden, wat nog een wild ritje bleek te worden, omdat Rocket waar ik opzat er geen zin in had, gek werd en me er probeerde af te gooien zoals bij een rodeo.
Na dit avontuur in de woestijn hebben we Rajastan verlaten om Amritsar te bezoeken, een plaats veel noordelijker en vlakbij de pakistaanse grens. Dit is de thuisplaats voor veel Sikhs. Hier staan dan ook hun meest heilige en mooiste tempel, de Golden tempel. Hij ligt in een meertje en is helemaal bedenkt met bladgoud en heeft een koepel die bestaat uit 750 kg goud. Na dit gezien te hebben zijn we naar de grens met pakistan gegaan om daar een ceremonie te bekijken die daar elke dag gehouden word, dit was erg grappig om te zien en we hebben ons prima vermaakt.
De laatste stad die we met z'n vijven hebben gezien was chandigarh. Hierna zijn Ticho, Olaf en ik door gegaan naar Delhi om vervolgens naar Thailand te vliegen. Lennart en Frans zouden verder naar het noorden gaan en vervolgens het zuiden van India gaan verkennen.
Delhi de hoofdstad van India met meer dan 17 miljoen inwoners en dat was ook meteen te merken, wat een drukte en chaos op straat. We vonden een hostel in Old Delhi vlak naast een enorme mosque, de jamal masid. In de daarop volgende dagen hebben we de highlights van Delhi bezocht, het Red Fort, allemaal bazaartjes, het enorme Presidental Estate dat de britten hebben achtergelaten, de Delhi Zoo en de Qutb Minar, een gigantische minaret. In Delhi zijn hele mooie dingen te zien, maar we waren toch blij dat we na een paar dagen de drukte uit konden en op weg zouden gaan naar thailand.

xxx Rik en Olaf

• 11 Mei 2014 - 14:30

Frithjof:

Dat klinkt goed mannen. Relax ze nig even lekker daar in Thailand. Zie jullie 20 mei. Dat is dan ineens weer erg snel.

• 11 Mei 2014 - 14:34

Aline:

Nou ja beter laat dan nooit!
    Wat een leuk verslag weer. zo genieten we een beetje mee.
    Geniet van het 'staartje' van jullie reis